canisterapie.cz
POMOCNÉ TLAPKY - Canisterapie
Dokud můžeme pomáhat, pomáhejme! Nikdy nevíme, kdy pomoc jiných budeme sami potřebovat.

 

Canisterapie s Josefem Čapkem

Publikováno: 8. 2. 2015

Dovoluji si vás všechny z Tlapek pozvat na moji přednášku Canisterapie s Josefem Čapkem, která se bude konat v pondělí 23. 3. 2015 v Městské knihovně v Praze 1 na Mariánském náměstí, od 17,00 hodin.

Pracuji s fenkou airedaleteriera Olympii, říkáme jí Olinka. Chodíme pravidelné do dvou mateřských škol, kde mají děti kombinované vady. Práce s canisterapeutickým psem jim pomáhá při rozvoji dovedností, znalosti a hlavně v posilování sociálního chovaní.

Canisterapeutického psa lze velmi dobře využít k posílení mnoha výchovných postupů. Začínáme obvykle otázkou, kdo má doma pejska. Kladně odpovídá asi třetina dětí. Naší Olinku, která se jmenovala Minda, měl také pan malíř a spisovatel Josef Čapek. Měl malou holčičku Alenku, měl ji moc rád a nakreslil a napsal pro ni a pro všechny děti Povídání o pejskovi a kočičce. A děti už se dívají do knížky, ukazují pejska, domeček, sluníčko, špinavou podlahu. A začínáme číst a povídat. Pro děti jde o logopedické cvičení, vysvětlování pojmů, souvislostí v příběhu a posilování citových vazeb. Děti velmi dobře komunikují, jeden druhého doplňují, usmívají se, radují se.

Dále po čtení máme další program. Pes je česán, hlazen, děti se střídají. Potom se Olince hází míček, je vrácen a znovu je přinesen, v prostoru se běhá, výská a je opět čas na zklidnění. Sedáme si a povídáme, co je důležité, aby byl pejsek hodný, zdraví a šťastný. A děti formulují zásady správného soužití se psem, pomáhám jim k získání opatrnosti a respektu ke zvířeti. V průběhu komunikace mají děti možnost mazlit se s Olinkou a bohatě toho využívají. Paní učitelky a asistentky, které jsou po celou dobu naši práce přítomny a se mnou hlídají, aby děti psovi neubližovaly.

Po klidové fázi přecházíme k tzv. pomlaskování, které spočívá v tom, že rozdáme dětem pamlskové psí granulky, děti jimi krmí psa nebo pamlsky poschovávají a pes je za jejich podpory a radování hledá a vždy najde. Jen pro statečné se pak kladou granule na tělo dítěte, pes opatrně pamlsek sbírá a to je pak veselo! Jsou ještě i další techniky, jako je chůze se psem na vodítku, to mají děti velmi rady, zejména autisté. Přišla jsem na nápad chodit tak, že souběžně vedou psa dvě děti a každé má svoje vodítko. Musí se dohodnout, aby šly stejným směrem a netahaly psa. A na závěr canisterapeutického působení rozdávám černobílou kresbu od J. Čapka. Máme mnoho předloh o pejskovi a kočičce, děti si posedají a barevnými pastelkami omalovávají obrázek. Ten si potom dají buď na nástěnku, často mi obrázek dávají na památku nebo si ho odnesou domů. Na závěr se naskytne příležitost, abych se zeptala, zda se jim povídání o pejskovi a kočičce líbilo, zda povídání znají a čte-li jim ho doma někdo. Slibujeme si, že příště jim zase přečtu další hezkou příhodu.

Reakce děti předčily moje očekávání. Děti jsou šťastné, věřím, že jsme jim udělaly radost a něco nového se dozvěděly. Využíváme práci Josefa Čapek, troufám si říci, že jeho práci potencujeme. Nikdy také neopomenu dětem ukázat fotografií bratří Čapků a zmíním se i o tvorbě Karla Čapka. Přichází na řadu další milovaný pejsek Dášenka, s kterou si nás airedaleteriery velmi často pletou i dospělí.

S Olinkou chodíme ještě potěšit děti na dětskou psychiatrii do Thomayerovy nemocnice, jezdíme do Olivovy dětské léčebny a do ZŠ pro zrakově postižené v Praze 2. Již vícekrát jsem dělala o canisterpii přednášku tam, kde nás pozvali. Pes musí mít řádné zkoušky a to každý rok, máme je u Pomocných tlapek, kde nás hlídají, hlavně psa, abychom měly vše v pořádku a hlavně aby u psa nedošlo k vyhoření. Velmi dobře si uvědomuji, že dvakrát nelze vstoupit do řeky a že čas rychle utíká a psi stárnou ještě rychleji než lidé. O to je úsměv dětí cenější.

 

Další články v rubrice

 
 
© Pomocné tlapky o. p. s. - canisterapie, 2009 - 2018